You are here
Home > Zdrowie i rodzina > Niedobór witaminy B12 – skutki

Niedobór witaminy B12 – skutki

Witamina B12 odgrywa ważną rolę – jej niedobór jest niebezpieczny dla zdrowia człowieka. Najczęściej brakuje jej osobom niejedzącym mięsa i osobom po 50. tym roku życia. Jakie produkty zawierają jej najwięcej?

Jeśli dopuścimy do długiego niedoboru witaminy B12 w naszym organizmie, odbije się to na naszym zdrowiu. Przede wszystkim będziemy skrajnie przemęczeni i będziemy mieć problemy z koncentracją. Inne symptomy to nudności, senność, drażliwość, utrata apetytu, drętwienie kończyn, bóle głowy, podatność na infekcje, ogólny spadek odporności itd. Wpływa też na stan psychiczny i nastrój.

Witamina B12 jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, uczestniczy w procesie przemiany kwasu foliowego, w metabolizmie tłuszczów, białek i węglowodanów, a także w syntezie DNA i RNA. Jej obecność jest też kluczowa podczas produkcji krwinek czerwonych, czyli zabezpiecza przed niedokrwistością.

Gdzie jej szukać? Produkty zawierające witaminę B12 to m.in. mięso, ryby (łososie, szczupaki, makrele, śledzie, dorsze, mintaje, karpie, flądry itd.), wątróbka (np. cielęca, drobiowa itd.), podroby (np. nerki) oraz mięso z królika. Warto też spożywać mleko, sery dojrzewające, jogurty, kefiry oraz jajka.

Witamina B12 pełni wiele istotnych zadań w organizmie i bez niej organizm nie może prawidłowo funkcjonować. W razie wystąpienia objawów niedoboru, zadbaj o odpowiednią suplementację i skonsultuj się z internistą.

Wspómóc się można również farmakologicznie, w postaci np. kapsułek (https://sklep.lemone.pl/p-dr-enzmann-b12-max-500-g-120-kapsulek-5381.html)

KKw, fot. Clker-Free-Vector-Images /Pixabay

Top